Nu skifter folk til BlueSky, fordi Musk tillader hvad som helst på X. Måske ser vi med denne “x-odus” begyndelsen på et nyt, diversificeret socialt mediemarked, hvor man vælger, hvor man vil være, og hvor de forskellige medier har klare og adskilte profiler. Allerede nu er Instagram for dem, der ikke interesserer sig for politik, de unge er på TikTok, de ældre er på Facebook, mens de højreorienterede og venstreorienterede holder til henholdsvis X og BlueSky. Men uanset hvilke medier vi vælger, undgår vi ikke deres effekter. De sociale medier påvirker os og vores samfund på måder, som er svære at gennemskue, men som vi alligevel er nødt til at analysere og forsøge at forstå. I Udsyn spørger vi i dag David Nicolas Hopmann, professor ved Institut for Statskundskab på SDU og en del af forskningsledelsen for Magtudredningen 2.0, hvordan vi kan øge sandsynligheden for, at verden med sociale medier bliver mere frisættende end kaotisk og hadefuld.
Vært: Kaspar Colling Nielsen.